Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kaštany

Miluju kaštany. Hladké, lesklé, strakaté jako telátka vylupující se z matčina lůna. Jsem schopna štrachat ve spadaném listí, které tak zvláštně voní, a hledat hnědé krasavce. Plním si jimi kapsy, ještě i bundu na břiše. 

 

Zvedám hlavu a dívám se do koruny kaštanu. Jeho větve visí dolů jako silná lana vybízející k připoutání. Ráda jsem ho malovala, na podzim opadaný jako nahý, ale přesto pevný. Na jaře lepkavé pupeny, listy složené jak motýlí křídla a pak vznešené svíce květů. Stromy občas trpí jakousi chorobou, která ubírá síly, ukořistí předčasně listí a zbarví je do rezavohněda. Ale plody jsou zdravé. Nemoc zničí tělo, ale plody vybojují právo na život.

Nedávno jsem se vydala do lesa. Už bez věrného psího přítele, který mě vždycky doprovázel a mlčky trpěl, když nám křoví rozdíralo šaty i tělo. Hledala jsem místo zvané Hrad. Na mapě značeno, cesta neznámá. Prodírala jsem se křovím bez listí, větve mě šlehaly do tváří, kopřivy ještě občas štíply, divoké ostružiny mi omotávaly nohy, jakoby chtěly říct – nechoď! Lezla jsem po kolenou, vyhledávala nejschůdnější cestu. Vzhlédla jsem a viděla mohutné jedle ve svých šedých parádních oblecích. Pak jsem stanula na jakémsi pomyslném vrcholu. Připadala jsem si, že jsem zdolala nejméně K devítku. Sáhla jsem do kapsy pro foťák a nahmatala malý kaštan. Už nebyl lesklý, ale byl tady a já najednou věděla, že bude líp. Snad mi ho tam položil bůh lesa, snad chtěl říct, jsi tady dobře, tak neztrať cestu zpátky. Věděla jsem, že možná budu klouzat, klopýtat, ulomila jsem si dvě větve jako oporu. Opatrně jsem sestupovala. Les mi nic nedaroval, sestup byl snad ještě horší než výstup.

Když jsem se vrátila, dostavil se podivuhodný klid. Jako bych si přinesla novou sílu do života. „Života bído, přec tě mám rád“, napsal Fráňa Šrámek. A já věděla, že to tak je, vždyť nemáme nic jiného, nic cennějšího, věděla jsem, že mám sílu, že jsem si ji přinesla z lesa.

 Vyšla jsem před dům a podívala se na kaštan. Dokážu to, řekla jsem mu. Sebrala jsem jeden z posledních kaštanů, strčila do kapsy a vzpomněla na všechny, které mám ráda. Je jich hodně a vím, že také klopýtají a padají na svých cestách. Tak to je a bude. Chci být s nimi, dokud ještě jsme…pořád ještě totiž jsme!

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jaroslava Urbanová | sobota 25.12.2021 15:59 | karma článku: 11,93 | přečteno: 236x
  • Další články autora

Jaroslava Urbanová

Pokušení

Stoupající ceny benzínu, ale vlastně všeho, mě tak trochu donutily jezdit častěji MHDéčkem. Je to v podstatě i pohodlnější.

14.1.2024 v 22:26 | Karma: 11,59 | Přečteno: 310x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslava Urbanová

Člověče, nezlob se

Život je hra Člověče, nezlob se. Osud ti přidělí barvu, třeba žlutou. Nasadíš a jedeš. Jedna, dva, tři...... šest. Občas odpočíváš, vyhodí tě. Nakonec můžeš prohrát. Zlobíš se, ale jen chvilku. Jen se nemůžeš vrátit...prohráls.

23.11.2023 v 19:09 | Karma: 6,89 | Přečteno: 131x | Diskuse| Ostatní

Jaroslava Urbanová

Kolo

Ne aby tě napadlo lézt na půdu! Ani tebe ani nikoho jiného, je to nebezpečné, mohly byste se tam propadnout. Táta se zatvářil přísně, tak přísně, že mě to až překvapilo. Stejně jsme tam lezli.

22.11.2023 v 17:00 | Karma: 13,74 | Přečteno: 262x | Diskuse| Ostatní

Jaroslava Urbanová

Výlet do Nových Hradů aneb Quo vadis?

Byly to pohledné ženské, takové hubaté, na mě působily sympaticky. Na nádraží se dohadovaly, kam pojedou. Pak si přisedly do stejného vagónu. Jely do Nových Hradů. Jako já. Jejich hovor se nedal neposlouchat.

22.11.2023 v 15:56 | Karma: 13,97 | Přečteno: 471x | Diskuse| Ostatní

Jaroslava Urbanová

Co je ti do toho

Jednou jsem se zeptala mojí mamky, jak dlouho chodila s taťkou, než se vzali. “Co je ti do toho?“ zazněla odpověď. K tomu se zatvářila tajemně. Já jsem ale věděla, že po třech nedělích známosti....

28.12.2021 v 20:28 | Karma: 34,49 | Přečteno: 1112x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Hádka o školních absencích skončila vraždou v rodině, hoch za ni dostal 7 let

17. května 2024  9:36,  aktualizováno  9:52

Ve čtvrtek u Krajského soudu v Liberci při neveřejném jednání padl sedmiletý rozsudek nad mladíkem,...

Muž ve Francii se pokusil podpálit synagogu, policisté ho zastřelili

17. května 2024  9:50

Policie v Rouenu na severu Francie v pátek ráno zastřelila muže, který se pokoušel podpálit...

U izraelské ambasády ve Stockholmu se ozývala střelba, policie uzavřela okolí

17. května 2024  9:18

Policejní hlídka ve Stockholmu v noci na pátek kolem 02:00 slyšela nedaleko izraelské ambasády...

KOMENTÁŘ: Politika, kde se nemluví, ale střílí. Jak zamezit, aby přešla i k nám

17. května 2024  9:16

Středeční atentát na slovenského premiéra Roberta Fica je bolestným symptomem nemocné doby. A...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 512x
. Mám ráda dobrý humor, svoje dcery a kámošky, se kterými chodím v přírodě. Věřím, že sport je dobrý pro všechno...

Seznam rubrik