Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Člověče, nezlob se

Život je hra Člověče, nezlob se. Osud ti přidělí barvu, třeba žlutou. Nasadíš a jedeš. Jedna, dva, tři…… šest. Občas odpočíváš, vyhodí tě. Nakonec můžeš prohrát. Zlobíš se, ale jen chvilku. Jen se nemůžeš vrátit…prohráls.

Žlutý, reklamní klobouk. Táta mi ho nasadil a nosil mě na ramenou. Smála jsem se a nadšeně nadskakovala. Byly mi 4. Pak zmizel. Táta i klobouk. Často jsem se na něj ptala a volala mu ze svého dětského telefonu. Stýskalo se mi a smutek mé dětské duše vytvářel obvinění, kterými jsem zahrnovala mámu. „Ty za to můžeš,“ křičela jsem na ni. „Jsi hnusná!“ Nejdřív plakala, ale pak se jí ve tváři objevil nešťastný, později tvrdý výraz. Běžela jsem ji obejmout.

Držím ten klobouk. Je pořád stejně žlutý. Naštěstí všechno ostatní postupně měnilo barvy. Jako by zešedlo a postupně se vytrácelo z mysli. Nořilo se do mlhavého oparu podzimního rána na horách.

Stěhuji se do vlastního bytu, chci být samostatná a dokázat všem, že už jsem dospělá a silná. Nechci, aby mi někdo v životě způsobil takovou bolest jako můj táta.

Na okno dopadají kapky, podzim rozehrává svou partii Člověče, nezlob se. Listí ztrácí svou zelenou, mění ji na oranžovou a žlutou. Pod oknem poskakují kosíci a hledají poslední žížaly, které se zapomněly zavrtat hluboko do půdy. Svými žlutými zobáčky neúnavně vytrhávají trsy trávy. Vzpomněla jsem si:“ Ty nevíš, táto, to ti bylo k smíchu, já viděl kosa na trávníku zavazovat si tkaničku.“ Tuhle básničku mi říkala babička a ještě spoustu dalších. Nezapomenu na ni. Možná si schovám i ten žlutý klobouk. A možná si ho spojím s úplně jiným příběhem.

Autor: Jaroslava Urbanová | čtvrtek 23.11.2023 19:09 | karma článku: 6,89 | přečteno: 131x
  • Další články autora

Jaroslava Urbanová

Pokušení

Stoupající ceny benzínu, ale vlastně všeho, mě tak trochu donutily jezdit častěji MHDéčkem. Je to v podstatě i pohodlnější.

14.1.2024 v 22:26 | Karma: 11,59 | Přečteno: 310x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslava Urbanová

Kolo

Ne aby tě napadlo lézt na půdu! Ani tebe ani nikoho jiného, je to nebezpečné, mohly byste se tam propadnout. Táta se zatvářil přísně, tak přísně, že mě to až překvapilo. Stejně jsme tam lezli.

22.11.2023 v 17:00 | Karma: 13,74 | Přečteno: 262x | Diskuse| Ostatní

Jaroslava Urbanová

Výlet do Nových Hradů aneb Quo vadis?

Byly to pohledné ženské, takové hubaté, na mě působily sympaticky. Na nádraží se dohadovaly, kam pojedou. Pak si přisedly do stejného vagónu. Jely do Nových Hradů. Jako já. Jejich hovor se nedal neposlouchat.

22.11.2023 v 15:56 | Karma: 13,97 | Přečteno: 471x | Diskuse| Ostatní

Jaroslava Urbanová

Co je ti do toho

Jednou jsem se zeptala mojí mamky, jak dlouho chodila s taťkou, než se vzali. “Co je ti do toho?“ zazněla odpověď. K tomu se zatvářila tajemně. Já jsem ale věděla, že po třech nedělích známosti....

28.12.2021 v 20:28 | Karma: 34,49 | Přečteno: 1112x | Diskuse| Společnost

Jaroslava Urbanová

Kaštany

Miluju kaštany. Hladké, lesklé, strakaté jako telátka vylupující se z matčina lůna. Jsem schopna štrachat ve spadaném listí, které tak zvláštně voní, a hledat hnědé krasavce. Plním si jimi kapsy, ještě i bundu na břiše.

25.12.2021 v 15:59 | Karma: 11,93 | Přečteno: 236x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Jako prd do Stromovky, posmívá se Fico slovenské sbírce pro Ukrajinu

29. dubna 2024  10:08

Slovenský premiér Robert Fico označil úspěšnou sbírku na munici pro Ukrajinu, ve které Slováci už...

„Islamisté si v Německu dělají, co chtějí.“ V Hamburku žádali zřízení chalífátu

29. dubna 2024  9:54

Víkendová demonstrace radikálních muslimů v severoněmeckém Hamburku, při které účastníci požadovali...

Královéhradecký kraj opět očekává těsný souboj ODS s hnutím ANO

29. dubna 2024  9:50

Billboardy a plakáty už několik dnů patří kandidátům červnových voleb do Evropského parlamentu. A...

Žena, kterou ve žďárském útulku surově pokousal pes, v nemocnici zemřela

29. dubna 2024  9:48

Svým velmi vážným zraněním podlehla dvaašedesátiletá žena, kterou v půlce dubna napadl v psím...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 512x
. Mám ráda dobrý humor, svoje dcery a kámošky, se kterými chodím v přírodě. Věřím, že sport je dobrý pro všechno...

Seznam rubrik